Informasjon
Leievilkår
Avtalevilkår– Blizzz AS
1. Generelt om tjenesten
Blizzz er en tjeneste for å abonnere på utstyr til barn, hovedsakelig barnevogn og bilstol, («Barneutstyr») som drives av Blizzz AS («Blizzz»), org. nr. 929 274 717. Kunden («Kunde») tegner et abonnement på Barneutstyr, inkludert de tjenestene som fremgår i punkt 4. Kunden betaler et engangsbeløp før utlevering av Barneutstyret og deretter en fast sum i måneden. Kunden velger selv om Kunden vil opprette en avtale som løper i 24 måneder eller i 12 måneder.
Kunden velger hvilket utstyr det skal abonneres på fra Blizzzs til enhver tid gjeldende utvalg av Barneutstyr ("Utstyrslisten"). Utstyrslisten inneholder et utvalg modeller tilpasset ulike behov. Hvilket utstyr som er tilgjengelig i Utstyrslisten vil til enhver tid fremgå av nettsiden www.Blizzz.no. Disse generelle vilkårene med [ev. bilag] ("Vilkårene") gjelder for abonnement på alt utstyr i Utstyrslisten.
Kunden må betale et oppsigelsesgebyr dersom han eller hun ønsker å avslutte avtalen før avtaleperioden er ute, jf. punkt 11. Når avtaleperioden utløper, fornyes abonnementet automatisk måned for måned til månedspris som tilsvarer serviceavgiften for forsikring, service og vedlikehold, med mindre Kunden avslutter sitt abonnement slik det er beskrevet i punkt 11. Kunden kan ved utløpet av den opprinnelige avtaleperioden også velge å inngå en ny avtale som løper i 24 måneder eller i 12 måneder.
I tillegg til den grunnleggende abonnementstjenesten tilbyr Blizzz ulike tilleggstjenester mot særskilt betaling, jf. punkt 5 nedenfor.
Kunden har rett til å kjøpe ut Barneutstyr i stedet for å levere utstyret tilbake til Blizzz. Reglene om slikt utkjøp følger av punkt 6 nedenfor.
Kunden får tilgang til Blizzz.no og en kundeportal hvor detaljer om Kundens abonnement, informasjon og nyheter om tjenesten fremgår.
2. Aksept av Avtalevilkår
Vilkårene regulerer Kundens tilknytning til, og bruk, av tjenesten. Ved å tegne abonnement godtar Kunden disse Vilkårene og personvernerklæringen, og er bundet av dette. Blizzz oppfordrer Kunden til å lese Vilkårene nøye før Kunden tegner abonnement.
Blizzz forbeholder seg retten til når som helst å ensidig endre, modifisere, legge til eller fjerne deler av disse Vilkårene. Endringene vil tre i kraft når de oppdaterte Vilkårene er publisert på Blizzz.no.
Dersom endringer gjøres til Kundens ugunst, som for eksempel ved mindre prisøkninger, skal Blizzz sende Kunden oppdaterte vilkår til den e-postadresse Kunden har oppgitt ved tegning av abonnement, senest 30 kalenderdager før endringene trer i kraft. Ved vesentlige endringer i Vilkårene, må Kunden enten godkjenne de nye vilkårene på Blizzz.no, eller avslutte abonnementet senest 14 dager før endringen trer i kraft.
3. Vilkår og tegning av abonnement
For å tegne abonnement, må Kunden være over 18 år. Registrering av betalingskort, jf. punkt 7, er også påkrevd. Kunden registrerer ett betalingskort som skal benyttes for betaling av alle tjenester i tilknytning til abonnementet.
Kundens abonnement er personlig og kan ikke overdras til andre.
Ved inngåelse av abonnement forplikter Kunden seg til å gi Blizzz informasjon som er korrekt, nøyaktig, fullstendig, og til å holde denne oppdatert til enhver tid.
Blizzz kan fritt godta eller avvise søknader om opprettelse av abonnement uten nærmere begrunnelse. Blizzz har adgang til å foreta kredittsjekk av Kunden før kundeforholdet aksepteres av Blizzz.
4. Grunntjenesten
Tjenesten alle Kunder får tilgang til inkluderer:
- Tilgang til valgt Barneutstyr i Utstyrslisten.
- Service og vedlikehold. Kunden er ansvarlig for å melde behov til Blizzz og stille Barneutstyret tilgjengelig for service når nødvendig.
- Forsikring i henhold til vilkår i bilag X. Melding om skade eller andre henvendelser knyttet til forsikringen rettes til Blizzz AS. Forsikringen dekker ikke brann, tyveri, ulykke etc., og kunden er selv ansvarlig for å besørge forsikring som dekker slike hendelser.
5. Tilleggstjenester
Kunder kan kjøpe tilgang til de tilleggstjenestene Blizzz tilbyr til enhver tid. Hvilke tilleggstjenester som er tilgjengelige fremgår på Blizzz.no. Tilleggstjenestene tilbys med forbehold om tilgjengelighet.
6. Utkjøp av Barneutstyr
Ved utløpet av en abonnementsperiode, har kunden rett til å kjøpe ut det aktuelle Barneutstyret i stedet for å levere det tilbake.
7. Kunden kan kjøpe ut utstyret når avtaleperioden er over med 1 månedsleie. Hvis ikke, tar Blizzz AS utstyret tilbake.
Barneutstyr som Kunden kjøper i henhold til ovenstående selges som de er. Det gjøres oppmerksom på at utkjøpt barneutstyr ikke omfattes av Blizzzs abonnementstjeneste. Retten til service, forsikring m.m. gjelder altså ikke for utkjøpt barneutstyr.
8. Forskuddsleie, månedsbeløp og betalingsansvar
- Forskuddsleie
Kunden må betale et engangsbeløp i forskuddsleie før utlevering av Barneutstyret. Størrelsen på forskuddsleien følger av den til enhver tid gjeldende prisliste for levering av Blizzzs tjenester.
- Tjenester som omfattes av det faste månedsbeløpet
Det faste månedsbeløpet påløper og trekkes automatisk fra Kundens betalingskort så lenge Kunden har hentet ut Barneutstyr fra Utstyrslisten. Det faste månedsbeløpet inkluderer:
- Tilgang til valgt Barneutstyr i Utstyrslisten;
- Service;
- Forsikring;
Det faste månedsbeløpet følger av den til enhver tid gjeldende prisliste for levering av Blizzzs tjenester.
Gjeldende forsikringsvilkår fremgår av bilag X.
Månedsbeløpet dekker ikke andre utgifter med mindre annet er avtalt.
- Regulering av månedsbeløpet
Blizzz har rett til å justere månedsbeløpet og andre priser med 30 dagers varsel, jf. punkt 2.
- Betalingsbetingelser
Månedsbeløpet på abonnementet forfaller til betaling forskuddsvis. Månedsbeløpet vil da trekkes automatisk fra Kundens registrerte betalingskort. Første trekk finner sted den første dagen i abonnementsperioden. Eventuelle andre løpende utgifter og kostnader som ikke er inkludert i det faste månedsbeløpet faktureres samlet og trekkes fra Kundens betalingskort etterskuddsvis én gang i måneden. Alle priser inkluderer merverdiavgift.
Det er Kundens ansvar at det er dekning på betalingskortet når månedsbeløpet og tilleggskostnadene forfaller. Dersom Blizzz ikke mottar betaling i tide, kan Blizzz varsle Kunden om manglende betaling på den e-posten eller telefonnummeret som Kunden har oppgitt ved tegning av abonnement.
Manglende betaling utgjør mislighold av Vilkårene og gir Blizzz adgang til å iverksette misligholdsbeføyelser jf. punkt 13 og kreve purregebyr. Forsinkelsesrente påløper i henhold til lov om renter ved forsinket betaling.
9. Avhenting, tilbakelevering og bytte av Barneutstyr
- Kundens avhenting og tilbakelevering av utstyr
Ved tegning av abonnement kan Kunden velge å få Barneutstyr levert av Blizzz eller en av Blizzzs samarbeidspartnere mot betaling i henhold til gjeldende prisliste på Blizzz.no eller hente Barneutstyr på utleveringsstedet Blizzz oppgir ved bestilling av utstyret til avtalt tid.
Forskuddsleien må betales senest samme dag som Barneutstyr skal utleveres. Dersom forskuddsleien ikke er betalt på dette tidspunktet, vil ikke Kunden få tilgang til Barneutstyret.
Abonnementet løper frem til utløpt oppsigelsestid i henhold til punkt 11. Dersom Barneutstyret ikke tilbakeleveres i tide, vil det påløpe et gebyr tilsvarende 1/4 leie pr uke per uke. Dette beløpet trekkes automatisk fra Kundens betalingskort slik dette er beskrevet i punkt 7.
Barneutstyret anses for å være tilbakelevert når Kunden leverer tilbake Barneutstyret med alt av tilhørende utstyr på utleveringsstedet Blizzz oppga ved bestilling. Barneutstyret kan også hentes av Blizzz eller en av Blizzzs samarbeidspartnere mot betaling i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste.
10. Kundens ansvar og plikter
- Kundens undersøkelsesplikt ved avhenting av Barneutstyr
Ved avhenting av Barneutstyr plikter Kunden å kontrollere at det er tale om korrekt modell etc., samt undersøke utstyret nøye for synlige skader eller mangler, før det tas i bruk. Alle eventuelle skader og mangler skal umiddelbart rapporteres til Blizzz, blant annet ved å ta bilder av skaden eller mangelen.
Dersom det er mangler ved Barneutstyret som Kunden ikke kunne oppdaget ved avhenting, må Kunden innen rimelig tid gi Blizzz beskjed om slike mangler og spesifisere hva slags mangler det gjelder. Hvis dette ikke gjøres, vil Kunden tape sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.
- Kundens overordnede ansvar mens abonnementet løper og bruken av Barneutstyret
Mens abonnementet løper bærer Kunden alt ansvar for Barneutstyret og bruken av det. Barneutstyret er Blizzz sin eiendom, og Kunden kan ikke selge, pantsette, fremleie eller på annen måte avhende Barneutstyret, med mindre Kunden har kjøpt ut Barneutstyret, jf. punkt 6.
Kunden er ansvarlig for ethvert tyveri av og enhver skade på Barneutstyret som oppstår mens abonnementet løper. For skader som dekkes av forsikring er Kundens ansvar begrenset oppad til egenandelen som fremgår av bilag X. Forsikringen gjennom Grunntjenesten omfatter ikke brann, tyveri, ulykke etc., og kunden er selv ansvarlig for å besørge forsikring som dekker slike hendelser.
Kunden er også erstatningsansvarlig for ethvert tap som Blizzz pådras, for eksempel til rengjøring og reparasjoner grunnet skader eller skadeverk utover normal slitasje som er påført Barneutstyret mens abonnementet løper. Kundens erstatningsansvar er begrenset oppad til egenandelen som fremgår av bilag X. Blizzzs tap som følge av, men ikke begrenset til, slike skader som ikke dekkes av forsikringen som beskrevet i bilag X må i sin helhet dekkes av Kunden. Dersom Kunden ved skadetilfellet har opptrådt uaktsomt, eller har brutt Vilkårene, vil Kunden kunne måtte betale en større del av skaden enn den avtalte egenandel, basert på alvorligheten av Kundens handlinger.
Ved forsett, grov uaktsomhet eller grove brudd på Vilkårene, vil Kunden bli holdt fullt ut økonomisk ansvarlig for skaden, uavhengig av forsikring.
- Kundens ansvar ved skader mv.
Alle skader eller uhell skal Kunden umiddelbart melde til Blizzz.
Dersom Kunden ikke overholder sine plikter i forbindelse med skade, er Kunden ansvarlig for merkostnader som påløper i forbindelse med den inntrufne skade, og som kan tilbakeføres til forsømmelsen.
Unnlatelse av å rapportere en skade kan redusere eller medføre bortfall av forsikringsdekning, og medføre ubetinget ansvar for Kunden.
- Kundens vedlikeholdsplikt
Kunden plikter å sørge for alminnelig vedlikehold mens abonnementet løper. Kunden har også selv et ansvar for å varsle Blizzz dersom Barneutstyret trenger service eller utbedring. Dersom Kunden er i tvil om vedlikehold, kan spørsmål stilles til Blizzz.
Kunden plikter å behandle Barneutstyret forsvarlig, og ikke påføre skader. Kunden plikter å ikke forlate Barneutstyret på en slik måte at den kan benyttes av andre. Barneutstyret skal leveres tilbake i samme stand som ved avhenting.
- Kundens ansvar når abonnementet avsluttes og Barneutstyret tilbakeleveres
Kunden plikter å levere tilbake Barneutstyret med alt eventuelt tilbehør i samme stand som da abonnementet startet. Kunden gjennomfører vask av Barneutstyret.
Dersom Kunden har mistet tilbehør, vil Blizzz fakturere Kunden for kostnaden av å tilbehøret som må erstattes, samt et administrasjonsgebyr på 250 kroner.
Dersom Kunden ikke har vasket Barneutstyret tilstrekkelig ved tilbakelevering, vil Blizzz pålegge et gebyr på 250 kroner.
Gebyrene vil trekkes automatisk fra Kundens betalingskort slik dette er beskrevet i punkt 7.
Kunden skal løpende undersøke om det har kommet skader på Barneutstyret, og rapportere eventuelle skader til Blizzz uten ugrunnet opphold.
11. Blizzzs plikter
Blizzz eller Blizzzs samarbeidspartner plikter til avtalt tid og på avtalt sted å stille Barneutstyret til Kundens rådighet.
Hvis valgt Barneutstyr av slike grunner ikke kan stilles til Kundens disposisjon som avtalt, skal Blizzz gjøre tilsvarende Barneutstyr tilgjengelig inntil bestilt Barneutstyr kan leveres.
Dersom det er nødvendig å utføre service på Barneutstyr som Kunden abonnerer på, og det skyldes forhold utenfor Kundens kontroll, vil Blizzz gi Kunden beskjed så fort som mulig.
Blizzz plikter å inspisere Barneutstyret for skader innen én virkedag etter innlevering. Eventuelle funn og/eller krav må være meddelt Kunden innen to virkedager etter innlevering.
12. Varighet og oppsigelse
Kunden velger selv om Kunden vil opprette et abonnement med 24 eller 12 måneders avtaleperiode. Kunden kan avslutte et abonnement når som helst i avtaleperioden på Blizzz.no. Ved førtidig oppsigelse må Kunden betale et termineringsgebyr. Gebyret vil bli beregnet til tilsvarende 6 måneders leie
Når avtaleperioden utløper, fornyes abonnementet automatisk måned for måned til månedspris som tilsvarer serviceavgiften for forsikring, service og vedlikehold, med mindre Kunden avslutter sitt abonnement. Kunden kan ved utløpet av avtaleperioden velge å inngå en ny avtale som løper i 24 måneder eller i 12 måneder. . Kunder får en påminnelse på e-post 30 dager før avtaleperioden utløper.
13. Avbestilling -
Kunden kan avbestille abonnementet på det valgte Barneutstyret i Utstyrslisten ved å varsle Blizzz skriftlig via Blizzz.no inntil 3 dager før avtalt avhenting av Barneutstyret i henhold til punkt 8.
14. Mislighold
Partene har rett til å si opp abonnementet med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold av Vilkårene. Følgende forhold skal alltid anses som vesentlig mislighold:
- Brudd på pliktene i punkt 3 i forbindelse med tegning av abonnement;
- Fire betalingsmislighold under abonnementsperioden dersom Kunden har fått fire varsler fra Blizzz om manglende betaling;
- Brudd på andre forpliktelser i Vilkårene som ikke blir rettet innen to uker etter at det er gitt skriftlig varsel.
15. Erstatning
I tilfelle mislighold kan den andre part kreve erstatning for de økonomiske tap, herunder utgifter og omkostninger som parten er påført som en direkte konsekvens av misligholdet, for så vidt den misligholdende part ikke godtgjør at misligholdet eller årsaken til dette skyldes hindring utenfor partenes kontroll som partene ikke med rimelighet kunne ventes å ta i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
16. Ansvarsfraskrivelse
Blizzz fraskriver seg ethvert ansvar overfor Kunden med hensyn til tap av tid, penger eller annet som måtte oppstå av, eller ha forbindelse med abonnementet, utover ansvar beskrevet ovenfor.
17. Overdragelse av avtalen
Kunden kan ikke overdra rettigheter eller forpliktelser etter Vilkårene uten skriftlig forhåndssamtykke fra Blizzz. Blizzz kan overdra sine rettigheter og forpliktelser etter Vilkårene.
18. Kommunikasjon og kontaktinformasjon
Blizzz har rett til å kommunisere med Kunden gjennom mobilnummer og/eller registrert e-post og/eller faktura-adresse i tråd med gjeldende lovgivning. Kunden er selv ansvarlig for å oppdatere sine kommunikasjonsadresser.
Alle henvendelser angående abonnementet og eventuelle tilleggstjenester kan rettes til Blizzz til kundeservice på telefon +47 950 900 11 eller på e-post til post@Blizzz.no.
19. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er Blizzz. Med mindre Kunden samtykker til noe annet, kan Blizzz, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Blizzz skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kundens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at Blizzz skal få gjennomført avtalen med Kunden, eller i lovbestemte tilfelle. Mer informasjon om behandlingen av Kundens personopplysninger fremgår av Blizzzs personvernerklæring.
20. Lovvalg og tvisteløsning
Uoverensstemmelser og konflikter som måtte oppstå i forbindelse med abonnementet skal avgjøres i henhold til norsk rett.
Klager rettes til Blizzz innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan Kunden ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling: Se https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage
Europa-Kommisjonens klageportal kan også benyttes for å inngi en klage. Dette er særlig relevant dersom kjøper forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/consumers/odr